Strona 1 z 1

11.06.2017. Wycieczka do mostu kolejowego na Warcie w Stobnicy

: 13 czerwca 2017, 11:31
autor: Lech
Do nieczynnego mostu kolejowego dotarliśmy pieszo od strony południowej wędrując po terenie Obszaru Natura 2000 "Dąbrowy Obrzyckie". Most na rzece Warcie jest usytuowany na rozebranej już jednotorowej linii kolejowej z Obornik Wielkopolskich do Wronek i łączy wsie Stobnicę w pow. obornickim i Brączewo w pow. szamotulskim. Linia ta została wybudowana w latach 1909-1910. Uroczystość otwarcia trasy zaszczycił sam hrabia Raczyński, ordynat obrzycki, który posiadał w pobliżu ziemie i częściowo dofinansował budowę tej kolei. To właśnie na tej linii zbudowano most przez Wartę o długości 245 metrów. Most ten był dwukrotnie wysadzany. Pierwszy raz przez Wojsko Polskie 1 września 1939 roku. Most się tylko złamał i ugiął do wody. Niemcy most odbudowali w 1941 roku ze względu na potrzeby ruchu towarowego, gdyż nieopodal działała wybudowana przez Niemców betoniarnia. Zimą 1945 roku wycofujące się wojska niemieckie wysadziły most po raz drugi. Konstrukcja mostu uległa zniszczeniu w niewielkim stopniu i po wojnie most został odbudowany. W takiej formie przetrwał do czasów współczesnych. Linia wraz z mostem użytkowana była przez PKP do obsługi ruchu pasażerskiego do 31 sierpnia 1991 roku, a ruchu towarowego do grudnia 2000 roku. W latach 2005 - 2013 w całości linię rozebrano. Most w Stobnicy na Warcie z przyczółkami w nasypach na obu brzegach został umieszczony na liście zabytków. Obiekt niszczeje, deski i betonowe płyty ułożone na dawnym torowisku kruszeją, powstały ubytki i most stał się dziurawym mostem. Dziś mieszkańcy Stobnicy i Brączewa każdego dnia ryzykując życie przechodzą po dziurawym moście.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

> https://plus.google.com/110417056653539 ... kR7o4Xo8J4